פרגמא
Published on פרגמא (https://www.pragma.co.il)

דף הבית > בדיוק בנקודה הנוגעת אליך

בדיוק בנקודה הנוגעת אליך

מאת: 
עמרי ביכובסקי
מדור: 
תחנה פסיכואנליטית לנוער (תפס"ן) [1]

בשולי מאמרו של אמיר קלוגמן[1] [2]:

בדיוק בנקודה הנוגעת אליך...

 

קריאה שניה בהרצאתו של אמיר קלוגמן עוררה אצלי שאלה. קלוגמן מזכיר משל נפלא של קפקא הנקרא: "הודעה מהקיסר". בטקסט קצר זה מתאר קפקא את גורלה של הודעה שנשלחה מאת הקיסר הנוטה למות, אליך, הנתין הנאמן, ואשר לעולם לא תגיע ליעדה. בצדק ממקם הכותב את הקיסר בצד של האחר הגדול, ואת הנתין  ("אתה") בצידו של הסובייקט. בטקסט שלו מנגיד אמיר קלוגמן תפיסת גוף רוחנית (של רילקה) לתפיסת גוף גשמית של קפקא. המשתתפים במשחק המתרחש בין הסובייקט, לאחר ולאחר הגדול, הם בעלי גוף, אצל קפקא. ניתן להיזכר, בהקשר זה בחידה שחד לאקאן בספר ה-17 של הסמינר שלו: לְמה יש גוף והוא אינו קיים? תשובה: האחר הגדול[2] [3].

מדוע ההודעה לא מגיעה ליעדה? קפקא מסיים את הטקסט שלו במילים אלו:

איש אינו יכול להידחק ולעבור פה, ועוד עם הודעה של מת. – אבל אתה יושב אל חלונך וחולם עליה, עם רדת ערב[3] [4].

קפקא מאייר נקודה שלאקאן מדגיש בקשר לאחר הגדול. האחר חסר בנקודה אחת, ובדיוק בנקודה המעניינת את הסובייקט – בדיוק "בנקודה הנוגעת אליך"[4] [5]. כלומר, אין לאחר הגדול תשובה על השאלה של הסובייקט: מי אני? לנקודה זו מתייחס באירוניה נפלאה גם דניאל פול שרבר, כאשר הוא מתעד את תולדות מחלתו. האל, הוא אומר, איננו מושלם, כפי שסוברות הדתות; יש לו פגם אחד: הוא איננו מבין בני אדם חיים[5] [6]. נדמה לי שאנו רשאים להצביע עם שלוש ההוראות הללו על מסמן החסר באחר (S(%.

האם לבני הנוער יחס מיוחד, או גישה מיוחדת לאותה נקודה שכינינו מסמן החסר באחר? השאלה מתעוררת מאחר והללו מרבים להתלונן (לא ללא צדק) שלא מבינים אותם. או כדבריה הקולעים של בל אשר, בגליון שהוקדש לתיאטרון: "כאילו הם (המבוגרים) לא היו בגיל הזה"[6] [7]

זו שאלה שלא ניתן לעקוף אותה, אם רוצים לכונן שיח שלוקח בחשבון את הנער כבן שיחו של המבוגר.

 

 

 




[1] [8] בגליון זה

[2] [9] Lacan, J. (2007). The Seminar Book XVII, The Other Side of Psychoanalysis. (J.-A. Miller, Ed., & R. Grigg, Trans.) New York: W.W. Norton & Co. p. 66

[3] [10] קפקא, פ'. (2000). הודעה מהקיסר, בתוך: רופא כפרי. (א' המרמן, מתרגמים) תל אביב: עם עובד. עמ' 235-6

[4] [11] Lacan, J. (2010). The Seminar Book VI: Desire and its Interpretation, p. 207.

[5] [12] Schreber, D. P. (2000). Memoirs of My Nervous Illness (1903). (I. Macalpine, R. A. Hunter, Eds., I. Macalpine, & R. A. Hunter, Trans.) New York: New York Review of Books. pp. 40, 172-3

[6] [13] זמן תפס"ן מס' 3, אפריל 2015, http://www.pragma.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%90%D7%95%D7%AA/852 [14]

הודעות || עודאות || הודאות || עודעות || התחברות

אתר "פרגמא" הינו זירה של דיון, מחקר וכתיבה סביב יישומים עכשוויים של הפסיכואנליזה בתרבות  בכל אחד מארבעת המקומות שלו:
המקום להודיע: "הודעות"; המקום לכתוב: "עוֹדָאוֹת"; המקום לדבר: "עודֵעוֹת"; המקום לפנות: "הודאות".


Source URL: https://www.pragma.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%90%D7%95%D7%AA/867

קישורים:
[1] https://www.pragma.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%90%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%AA%D7%97%D7%A0%D7%94-%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%90%D7%A0%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%A8-%D7%AA%D7%A4%D7%A1%D7%9F
[2] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftn1
[3] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftn2
[4] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftn3
[5] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftn4
[6] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftn5
[7] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftn6
[8] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftnref1
[9] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftnref2
[10] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftnref3
[11] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftnref4
[12] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftnref5
[13] http://www.pragma.co.il/node/add/magazine?render=overlay#_ftnref6
[14] http://www.pragma.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%90%D7%95%D7%AA/852