הודעת שגיאה

  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters ב-drupal_get_feeds() (שורה 385 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls ב-_menu_load_objects() (שורה 568 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/menu.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).

כשהזעם והפחד פוגשים את היצר

מאת: 
קלאודיה קליימן

כשהזעם והפחד פוגשים את היצר

במסגרת יום עיון משותף לתפס"ן עם שפ"ח באר שבע- 8/6/2015

נאור הופנה להערכה לאחר התנהגות פוגעת מינית בקרובת משפחה צעירה ממנו.

נאור, בן 15. אמו מטפלת במקצועה, ואביו עובד כמאבטח. בגן חובה הוא גילה קשיי הסתגלות למסגרת ולחוקיה ולרוב לא היה נשאר עד תום יום הלימודים. הוא קיבל טיפול בריפוי בעיסוק. במעבר לביה"ס יסודי הוא התקשה ברכישת המיומנויות הבסיסיות של קריאה, כתיבה וחשבון. לאורך השנים הוא צבר פערים לימודיים, למרות העזרה שקיבל. בכיתה ה' הוא הופנה להערכה נוירולוגית ואובחן כסובל מבעיות קשב וריכוז, הומלץ על טיפול תרופתי.

חוסר עמידה בדרישות הלימודיות, יחד עם הקושי בניהול עצמי וויסות רגשי, יצרו אצלו תסכול רב וגרמו לו לוותר, ולהתנהגות של acting-out.

הוריו נפרדו לפני כחמש שנים ומתואר כי בשנתיים שקדמו לפרידה האווירה בבית הייתה לחוצה והיו ויכוחים רבים בין ההורים. בעת הפרידה האם יצאה מהבית. ההורים לא החליטו על מקום מגורים לילדים במחשבה כי "רצינו שהילדים ירגישו חופשי ויחליטו איפה טוב להם" (ההורים גרים אחד על יד השני). הילדים האחרים עברו להתגורר עם האם ולפי דבריה "נאור לקח אחריות להישאר עם האבא כדי שזה לא יהיה לבד". נאור נפגש עם האם באופן יומיומי ולרוב אוכל אצלה. נאור אמר: "לא רציתי שאבא יישאר לבד והיחסים איתו היו טובים יותר". לפי דברי האם נאור "נפל בין הכיסאות בפרידה, הוא תמיד מצא את המקום לפרוץ את הגבולות".

במעבר לחט"ב ובהחלטת האם והצוות החינוכי של ביה"ס, נאור החל ללמוד בכיתה שמיועדת לתלמידים בעלי ליקויי למידה. בהתחלה נאור לא רצה בכך בשל ה"תדמית", אך בהמשך התרצה. כשהיה בכיתה ז' התגלתה אצל האם מחלת סרטן, והיא אושפזה בביה"ח למהלך טיפולי. נאור ביקר אצלה פעמים אחדות.

במהלך אישפוזה שיתפה האם את נאור ואחיו כי היא נמצאת בקשר זוגי עם חבר משפחה לא יהודי. לאחר שהאם השתחררה מביה"ח, נאור דרש ממנה לבחור בין בן-זוגה לבינו. האם הגיבה בתקיפות. באחת הפעמים כאשר בן-זוגה הגיע, נאור התנכל לרכושו, דבר שגרם לריב ממושך בינו לבין אמו.

נאור היה בטיפול אצל פסיכולוגית למשך שנה, מסוף כיתה ז', במטרה לתמוך בו בעקבות מחלת האם. הוא שיתף פעולה במהלכו, וגילה יכולת טובה ליצירת קשר ויחסי אובייקט חיוביים, בעיקר עם דמויות נשיות. במקביל להתמודדות עם מחלת אמו, הטיפול גם נגע בקשיי התנהגות שלו ("הוא נטה להתחבר לשוליים ולשוטט"). לדבריה, האב הוא דמות "בעייתית" להזדהות ומגלה חוסר בשלות וקשיי תפקוד. לעומתו האם דמות דומיננטית.

כאשר נאור היה בסוף כיתה ח' החל גם האב קשר זוגי עם תושבת הישוב, בו הם מתגוררים. נאור שאל לגבי טיב הקשר והאב התחמק. יום אחד נאור נכנס הביתה מבלי לדפוק בדלת ומצא את אביו במצב של קירבה עם בת זוגו. הוא הגיב בתוקפנות, ויצא מהבית בזעם. בהתייחס לאותה תקופה נאור אמר כי "אכזב אותי ששניהם חינכו אותי להגיד את האמת ופתאום שני האנשים שהכי סמכתי עליהם... לקח לי הרבה זמן להחזיר את האמון".

נאור הופנה להערכת מסוכנות אחרי שפגע מינית בקרובת משפחה הצעירה ממנו (עדיין לפני גיל ההתבגרות). ההתנהגות המינית הפוגענית כללה מספר אירועים שחומרתם גברה עם הזמן וכללה איומים וכפייה. מדובר במעשה מגונה של נאור בו היה אי-שוויון פיזי, קוגניטיבי, רגשי וגילאי, אי-הסכמה וכפייה. לדברי נאור לא היה תכנון באירוע הראשון ובהמשך הוא יצא עימה בכוונה ובמתוכנן. כמו כן, חלה פרוגרסיביות במעשיו.

על רקע זה הגיע להערכת מסוכנות. במפגש הראשון עם הוריו ופקידת הסעד הוא נראה לחוץ ומיעט לדבר, למרות שענה לנשאל.

האם תיארה את נאור כ"פושטק קטן שהיה מעורב בכל שטות שקרתה בסביבה. היה טיפוס מאיים, המלך של הקבוצה והיו תקופות שהיה מוביל לדברים שליליים".

האב אמר כי "נאור חברותי מאוד ובעל כושר מנהיגות. הוא עולה על טרקטור ואני נותן לו לנהוג ברכב בשטח".

במהלך הפגישות הבאות שהתקיימו, הוא התייחס בצמצום להתנהגות המינית הלא מותאמת, אך לאחר עימות שיתף פעולה והרחיב יותר. הוא דיבר בפתיחות ובכנות על פרידת הוריו ועל רגשותיו  כאשר התגלה לו שיש להם בני זוג.

במהלך תהליך ההערכה, נראה כי נאור החל להרגיש אמפתיה מסוימת לקורבן והגיב באופן חיובי להסברים על טעויות החשיבה שלו. הוא אף אמר כי "יכול להיות שמ' הרגישה מאוימת... גם אם לא הראתה לי שהיא מפחדת, אז אולי...". 

 

אם בתחילת תהליך ההערכה נאור יצא מנקודת הנחה כי הילדה והוא היו "שותפים"  לאירועים, הרי שבמהלכה חל שינוי בתפיסתו, והוא לוקח אחריות על העבירה ("אני יודע שזה חמור, היא קטנה והיא קרובה שלי זה משהו שלא צריך לקרות, אני מתבייש...", "כל הזמן אני חושב על איך היא מרגישה, חושב שלא טוב לה עם זה" ו"היא בכלל לא מבינה מה זה הדברים האלה, היא ממש קטנה, אולי פחדה להגיד לא! כי אני גדול ממנה"). נאור מזכיר כי מעשיו אינם משתלבים עם מערכת הערכים שלו ואף מנוגדים לה, כי הוא הפר את האמון ולא כיבד את הילדה.

התייחסות המשפחה לפנייה: קיימת התייחסות שונה מאוד מצד כל אחד מהוריו: האם מבינה ומודעת לחומרת מעשיו. היא ידעה על האירועים כאשר הוריה של הילדה הנפגעת שיתפו אותה. לאחר מכן התקיימה שיחה בין נאור, האם והורי הילדה, בה הבהירו לו שאסור לו להתקרב אליה.

לאב נודע על מעשיו המיניים של בנו, רק לאחרונה, כאשר פק"ס החלה לפעול. הוא מרגיש נבגד על כך שהשאירו אותו בחוץ, ושמרו ממנו את מעשיו כסוד.

השערות לגבי האטיולוגיה של ההתנהגות הפוגענית:

בשנתיים האחרונות נאור היה חשוף ומעורב במצבים שנעו בין חיים למוות, בין התפתחות המיניות שלו לבין תחושת העוררות המינית המחודשת או חדשה (מבחינתו) של הוריו.

הוא חש משבר באמון בינו לבין הוריו ואף התמוטטות של הערכים בהם הוא גדל.

כמו כן, היה טשטוש בהצבת גבולות בין המותר לאסור כאשר אנשים שהיו מוכרים לו כחברי משפחה "הפכו" להיות בני זוגם של הוריו.

נאור לא הצליח לתעל את הזעם שהחל להרגיש כאשר התגלתה מערכת היחסים של האם עם בן זוגה, בשילוב עם מחלתה. בשל תחושת של חוסר קומפטנטיות של האם כלפי גופה שבוגד בה וחולה, נאור בחר להביע את כעסו ואכזבתו כלפיה כאשר בבחירת הקורבן הוא בחר לנקום נגד ערך עליון שלה –חברות ארוכת שנים ובו זמנית במשפחתיות.

נאור עבר תהליך וגילה נכונות לבדוק את ההתנהגות בצורה לא הגנתית. הוא מכיר ומבין את ההשפעה השלילית של התנהגותו על הקורבן, הוא מוכן לקבל אחריות על התנהגותו המינית הפוגענית מבלי להאשים את הקורבן, הוא מרגיש אשם וחרטה בשל ההשפעה השלילית של התנהגותו הלא מותאמת כלפי הילדה, הוא מודה בביצוע העבירה כולה. כמו כן ההורים מכירים ומבינים את ההשפעה השלילית של התנהגותו הפוגענית על הילדה. הם מחשיבים את נאור אחראי מבלי להעביר את האשמה לאחרים. יש היסטוריה של בעיות התנהגות ולימודיות בביה"ס, והמשפחה לא תמיד יכלה לזהות בעיות בתוכה ובתקשורת ביניהם. האב נוטה יותר להאשים את הילדה. עם טיפול מתאים, סביר להניח שרמת הסיכון תרד.

בשנה האחרונה חל שיפור משמעותי ביותר בתפקוד הלימודי וההתנהגותי של נאור הוא בעל כישורים חברתיים גבוהים ומספר חודשים נמצא בקשר עם נערה מכיתתו.

תהליך הטיפולי:

לאחר ביצוע הערכת מסוכנות, טיפלתי בנאור במשך שנה בתדירות של פעם בשבוע (למעט הפסקה של שבועיים בקיץ). הוא ידע שהטיפול הינו בצל החוק.

באחת הפגישות נאור סיפר כי הוא וחבריו מצאו להקה של חמורים בטיול מחוץ לקבוץ, והביאו אותם לאורווה של היישוב שהיתה ריקה, לאחר שביקשו אישור. הם טיפלו בהם והוא בילה איתם שעות רבות. לעיתים היו יוצאים איתם מהקבוץ ורוכבים עליהם. הוא לא התייחס למעשה כ"גנבה".

עשיתי שימוש ב"סיפור" זה באמצעות הקבלה לכך שהוא גנב מקרובת המשפחה את תמימותה. כמן כן, שוב עולה כי הוא לא ממשיג את מעשיו במחשבה שמקדימה אותם.

כמו כן, במהלך הפגישות עבדנו על פרשנות ה"הסכמה לכאורה" של הילדה בה פגע, בשקט שלה, לא כהסכמה אלא, כמעשה בו היא הפגינה שהיא סומכת עליו. אי-אמירה לא שווה להסכמה.

באחת הפגישות הוא סיפר שהשעו אותו מביה"ס כי נגח בשירותים בתלמיד אחר (כנקמה על כך שהעליב חבר צעיר ממנו שנמצא תחת חסותו) ואף הוסיף שבפעם הבאה הוא יעשה מעשה זה מחוץ למסגרת, כי כך לא יוכלו להעניש אותו. הסברתי לו כי במקרה הזה ביה"ס הוא מקום בו העונשים "קלים" וכלא לא. ולא כדאי לו שהמשטרה תהיה מעורבת.

לא מעט פעמים הרגשתי שהטיפול  "תקוע", יתכן כי גם חייו תקועים. הוא למד לחיות חיים מצומצמים, לא חושב הרבה, אין לו יכולת להתבונן פנימה וקשה לו להביע רגשות. הוא מתקשה לחוש אמפתיה ולא עושה דין וחשבון לאחרים.

לנאור קשר זוגי עם נערה בת גילו, זוהי נערה שהרקע שלה מביא אותי לחשוב שייתכן והיא משחזרת משהו מהקורה בביתה, עם נאור. ונאור? מה הוא משחזר בקשר איתה?

נאור נכח פיזית בפגישות, אך לא בנפשו. הוא מיעט להביא נושאים לשיחה ורוב הזמן הייתי צריכה לדובב אותו עם שאלות. הוא ניסה "לצמצם" את התהליך הטיפולי ולמקד אותו אך ורק בפגיעה המינית ולא הסכים לנדב מידע אישי בנושאים אחרים כמו: קשר זוגי עם החברה שלו (טען שעל זה מדבר אך ורק עם אמא שלו ואין לו צורך לשתף אותי), וגם  לא היה מוכן לדבר על מודלים של זוגיות שהוא חווה בסביבתו (הורים, סבים וכד'). 

אני חשתי כי הוא "מכבד" אותי. הוא ביקש שאני אטפל בו לאחר הערכת מסוכנות כי סבר כי יתקשה לשתף דמות טיפולית נוספת.

אם בהתחלה הצלחתי להבין את המניעים של נאור לפגוע בילדה, אזי בהמשך הוא עורר בי כעס רב שליווה אותי פעמים רבות, כי הוא אומר מה שמצפים לשמוע ואין באמירותיו עמדה כנה ואותנטית. בנוסף חשתי כי ישנם בתוכו רגשות מגוונים והוא נמנע מלהביע אותם.

המשפט שאמרה האם על נאור ש"נפל בין הכיסאות בפרידה, הוא תמיד מצא את המקום לפרוץ את הגבולות", מייצג גם כי לאורך התהליך חשתי כי איני מצליחה לגעת בו והוא "נופל בין אצבעותיי".

כמן כן, "הפילו אותו עלי" במובן שאיני מצליחה להחזיק אותו לבד ואין גורם בקהילה העובד במקביל עם ההורים. ברווחה סוכם כי יחייבו את ההורים להגיע להדרכה, אך בפועל היא הלכה ודעכה. לעומת זאת, פריצת הגבולות המשיכה לבוא לידי ביטוי בהתנהלותו מחוץ לחדר הטיפולים – התנהלות לה הייתה התייחסות מענישה בלבד (השעייה) מטעם ביה"ס.  

לאחר תקופה ממושכת של ייאוש ובדיקה עם המחלקה לשירותים חברתיים כי הדרכת ההורים אינה מתקיימת, החלטתי להפסיק את הטיפול בנאור. נפגשתי עם ההורים והסברתי להם את הסיבות  ובנוסף טענתי כי הטיפול לא הסתיים.