לחברי הג'יאפ , לעמיתים ולמשתתפים של המוסדות הקליניים שלום
החל מה-22.07.14 אני אחראית על מזכירות הקרטלים של ה- הג'יאפ. בחרתי לארגן את העבודה בארבעה כיוונים:
- חקר של מצב הקרטלים בארץ ובעולם.
- תרגום של מאמרים רלוונטים לעבודת הקרטל.
- עידוד להשתתפות בקרטלים.
- יצירת צוות שיעבוד ביחד אתי לחיזוק הקרטלים.
להלן סיכום קצר לגבי משמעות הקרטלים[1] (מתוך הבלוג של הAMP)
מה זה קרטל?
הקרטל הינו מנגנון עבודה ייחודי שהציע לאקאן עבור אותם אנשים שעובדים בפסיכואנליזה וגם עבור אלה שבכוונתם ללמוד את התחום. ההמצאה הלקאניאנית הזאת לוקחת בחשבון שכל קבוצה באשר היא יש אפקטיים שליליים ולכן יש לפרק אותה בשלב מסויים.
איך נבחרים חברי הקרטל כדי שיתפקדו?
כל אחד מציע עצמו לקרטל והקבוצות נוצרות סביב נושא משותף, כל חבר בקרטל בוחר לעצמו תת-נושא או קוו מחקר משלו. המפגשים מתקיימים בקצב שנקבע ע"י המשתתפים שנקראים "קרטליזנטיים".
ה-"פלוס אחד"
הוא נבחר ע"י הקרטליזנטיים. ה-פלוס אחד" הוא האחראי על הגדרת הנושא או הקו של כל אחד מחברי הקרטל, על התנהלות השיח ועל גורל העבודה של כל אחד מחברי הקרטל. תפקידו הוא חיוני על מנת לתמוך בעבודה של כל אחד מהקרטליזנטיים, על מנת להתמודד עם משברים וכדי לשמור על המרחק בין הידע והאמת. ה-פלוס אחד" הופך גם למקשר עם האסכולה כאשר הוא מאפשר תצוגה של תוצרת הקרטל.
נושא העבודה
יצירת הקרטל היא הזדמנות כדי שכל אחד יבחר נושא או קו עבודה משלו: קריאת סמינר, עיבוד של קונספט או מקרה מסוים, חיבור של הפסיכואנליזה עם תחומים אחרים, וכדומה. ל-"קו" של כל אחד יש להוסיף נושא משותף שיעניק לקרטל כותרת ותחת אותו שם הוא יוכל להיות מוכרז באסכולה.
)
התוצרת האינדיבידואלית העצמית
תוך כדי התהליך ובסוף התהליך כל משתתף עובד לפי האיווי שלו. למעשה אין בקרטל תוצר קולקטיבי- כל אחד עושה את העבודה שלו, אף על פי שחלק מהקריאה יכולה להיות משותפת. כל אחד הוא אינדיבידואל בתוך הקבוצה, לכל אחד יש יחס אישי לפסיכואנליזה, וכל אחד משנה את תפיסתו בצורה שונה ביחס לפסיכואנליזה בהשפעת הקרטל.
הצגת העבודות
את תוצרת הקרטל אפשר להציג בימי עיון של הקרטלים, אשר הם ההזדמנויות להוציא לאור את העיבודים השונים. אפשר גם לפרסם עבודות שונות ומיוחדות בפרסומים של ה-"שדה הפרוידיאני"
פרוק הקרטל
הקרטל לא יכול להתקיים יותר משנה או שנתיים. בסוף תקופה זאת יש לפרק אותו. מסקנה הכרחית זאת מאפשרת למנוע את האינרציה של קבוצות עבודה שמנציחות עצמן לנצח וחוסמות עלייתו של ידע חדש אצל הסובייקט.
הקרטל היום
הניסיון שהצטבר מאז המצאת המנגנון המוסדי הזה מוכיח את פריונו בקריאת טקסטים, בלימוד קונצסטים הבסיסיים ובחקירה הקבועה בפסיכואנליזה. הקרטל הינו לכן אמצעי לעיצוב הפסיכואנליטיים ומרכיב בסיסי במקורות הפרוידיאניים.
מודלים של קרטלים
הקרטלים המקובלים הם כדלקמן: אקספרס (בעל זמן נקוב, יעד מדויק), מסורתיים (1 + 4), מורחבים, מ-6 עד 20 משתתפים, בעלי יותר מנושא אחד כמו למשל פסיכואנליזה ואמנות, פסיכואנליזה ומדע, וכו' , אינטר-פרובינציאלים או בינלאומיים שמורכב מעמיתים ממקומות שונים המעוניינים לחקור נושא מסוים.
להלן הצעת העבודה לשנה הנוכחית
שלב ראשון (הנוכחי), הסבר על הקרטלים הקיימים עד היום, הצגת מודלים שונים של קרטלים הפועלים היום ופרסום תרגומים מתוך ספרות על קרטלים בבלוג של הג'יפ, מיפוי קרטלים הפועלים בג'יפ בשנת 2014.
להלן המיפוי:
בשנת 2014 פועלים שלושה קרטלים רשומים ב-NLS פלוס עוד אחד נוסף שכבר התחיל לפעול ויירשם בקרוב.
הקרטלים הרשומים:
נושא |
אתיקה וחינוך של הפסיכו-אנליסט לפי הסמינר VII |
פלוס אחד |
סמואל נמירובסקי |
נמירובסקי סמואל Das Ding and “that thickles it” – Das Ding, Desire and Death Drive Das Ding et “ce que la chatouille” – Das Ding, Desire et Pulsion de mort Bauman, Gina Jouissance – the Virtue – the Ethical “Dimension of Jouissance” Bershadsky, Rostik Re-approach to the Law of the Other, this time through Ethics of Psychoanalysis Nashilevich, Netta From “Transference to the Psychoanalyst” to “Transference to Psychoanalysis” with the Reading of Seminar VII Selbst, Yoram Transgressing the Order of Order Weinstein, Gali The Relation between Truth and Ethics with the Reading of Seminar VII |
נושא |
המתבגר בזמננו ותגובותיו למועקה |
פלוס אחד |
סטיגליץ, גוסטבו |
סטיגליץ, גוסטבו קו: מעבר לאקט כתגובה למפגש עם הנשיות _____________________________________ * פלומנבאום, סולי קו: איך להכיל את דחף החיים כנגד האסתטיקה של המוות שקיבלה לגיטימציה בחברה?
* ליסבמן, מאוריציו קו: קריאה פסיכואנליטית בקליניקה של מעבר לאקט בנעורים
* סלווטי, ססיליה קו: הנער בדיסקורס בן-זמנו: סובייקטיביות, סימפטום והמצאה
* וייסמן, מרגריטה קו: מעבר לאקט, עמדה ואתיקה של האנליסט |
נושא |
הדביליות המנטלית בהוראה של לאקאן |
פלוס אחד |
נחמה גסר |
נחמה גסר À côté de la plaque. Sur la débilité mental", publicado en Ornicar?, revue du Champ freudien, nº 37, avril-juin 1986, pp. 38-65. .
–סולי פלומנבאום האמת והדביליות הממנטלית
אלנה צירבקוף המובן והדביליות המנטלית
עוזי בצור התענגות והדביליות המנטלית |
||
השלב השני - תהליך התארגנות להשתתפות בקרטל
- בחירת נושא.
- פנייה למזכירות הקרטלים לחיבור לסיוע במציאת שותפים לקרטל.
- פניית המשתתפים לחבר AMP כדי שיהיה הפלוס אחד של הקרטל.
- רישום הקרטל במזכירות הקרטלים.
המשתתפים בקרטל לא חייבים להיות חברי GIEP, הפלוס-אחד חייב להיות חבר ב-NLS
והשלב השלישי הקמת צוות מצומצם שיארגן פעילויות לקרטלים, כגון איסוף חומרים, יום הפקט יוםעיון להצגת התוצרי עבודת הקרטלים , כתיבת חומרים חדשים לכלל החברים, ועוד רעיונות שיעלו תוך כדי עבודה משותפת.
מאחלת הצלחה לכולנו בהשראת האמירה של לאקאן-
"לכו תתאחדו, דבקו זה לזהעל מנת לעשות משהו ותתפזרו אחר כך על מנת לעשות משהו אחר". (מתוך: ג'אק לאקאן, אדון A)
קדימה!
סולי פלומנבאום
מזכירת קרטלים – ג'אפ
מחפש קרטל: zuleflo@gmail.com
הנני מצרפת בזאות שני מאמרים שתרגמתי: "הקרטל כדלת כניסה" מאת מיגל באסול, ו- "הקרטל בעולם" מאת ז'אק-אלן מילר שעליתי בבלוג http://giep-nls.blogspot.co.il/ תחת הכותרת קרטל